Selecteer een pagina

Reizen

Balkan dag 6-10: Mostar en Sarajevo, Bosnië

bosnie.10

Hey ik deed zo’n Balkantrip deze zomer, weet je nog? Over onze eerste stop in Montenegro heb ik inmiddels al veel verteld en laten zien maar daarna gingen we ook nog verder naar Bosnië. Dat land was zeker het hoogtepunt van de reis! Mostar is zo mooi historisch en idyllisch (en rete toeristisch, vooral niet vergeten) en Sarajevo is cultureel alles wat we er niet van hadden verwacht. Bosnië is heel islamitisch en dat zie je goed terug aan de Turkse invloeden in de hoofdstad. Dat maakt het een hele bijzondere en verrassende stad voor een citytrip! Hieronder mijn dagboek over onze dagen in Bosnië.

Balkan dag 1-5: Kotor, Montenegro

kotor.14

Het heeft even op zich laten wachten maar hier is dan eindelijk het eerste reisverslag van mijn trip door de Balkan. Op 10 augustus vloog ik samen met Joran van Rotterdam naar Dubrovnik, om vanaf daar meteen de bus te pakken naar Montenegro. Hier verbleven we 4 nachten in Kotor en vanuit daar hebben we een klein deel van het land bezocht. De old town (stari grad) in Kotor ligt nog heel mooi tussen de oude stadsmuren en is écht een plaatje. Natte droom voor middeleeuw-fanaten (en laat ik nou net met zo eentje op reis zijn). Hieronder volgt mijn dagboek met daarin wat tips!

Vietnam dag 25-28: Hanoi

Voor wie dacht dat er nooit een einde aan kwam: jawel, dit is de laatste. Na vier weken reizen, tien plekken en nu de tiende blog heb ik netjes al mijn dagboeken gepubliceerd. Dit vind ik zó waardevol, hoe mooi is het om zo’n reis zo gedetailleerd te kunnen bewaren!? In Hanoi bezochten we een paar hoogtepunten, voelden we ons niet meer verplicht om iets avontuurlijks te doen en namen we afscheid van Vietnam. Misschien deden we dat al iets te vroeg, we verlangden deze laatste dagen namelijk al erg naar huis. Geen reislustige uitspraak maar heel toepasselijk voor mij: het mooiste van op vakantie gaan is thuiskomen.

Vietnam dag 23-24: Sapa

Het idee van Sapa is het verkennen van de omgeving, meestal wandelend. Via Facebook regelden we een weekendje met Mama Vu Vi, een lief en traditioneel Vietnamees vrouwtje. Voor ongeveer 25 euro per persoon deden we een tweedaagse trekking met haar en overnachtten we in hutjes bij haar, haar man en kindjes in de bergen. We (ok ik) waren van tevoren een beetje sceptisch over die trekkingen, ik ben namelijk nogal snel verveeld en dit leek me wel een beetje saai. Het was vermoeiend, ook mentaal (hoe verschrikkelijk dom dat ook klinkt), maar héél goed te doen. Dit wil je juist van een gelijke horen en niet van een avonturier of diehard, daarom zeg ik je: ook als je lui bent moet je naar Sapa.

Vietnam dag 19-22: Cat Ba/Ha Long Bay

Bladzijde één van je reisgids: Ha Long Bay. Paginagrote foto van de karstgebergten van de UNESCO Werelderfgoedlijst. Er zijn weinig mensen die door Vietnam reizen en dit gebied overslaan. Vanaf het vaste land kun je met veel verschillende boten het water op, maar ook via het eiland Cat Ba is het goed te doen. Het zou daar iets minder toeristisch en druk zijn, daarom kozen we ervoor om te overnachten op het eiland.

Vietnam dag 17-18: Tam Coc/Ninh Binh

ninh3

Toen we na één dag Hue alweer vertrokken naar het noorden, wilden we niet meteen naar Hanoi. Een paar uur onder die stad ligt Ninh Binh, ook wel ‘Halong Bay op het droge’. Dit stadje heeft veel afgelegen plekjes en mooie natuur, waar het echt een ding is om lekker peaceful tussen de weilanden te overnachten. Dat deden wij dus ook, in Tam Coc. Dit was zo’n plek waar we zonder verwachtingen naartoe gingen (veel backpackers slaan dit gebied ook over) maar nu raden we het iedereen die naar Vietnam gaat aan.

(ja, we deden een uitgebreide ordinaire fotoshoot met de scoots)

Vietnam dag 16: Hue

hue6

Hue vergeet ik een beetje als ik terugdenk aan deze zomer. Aan de hoeveelheid foto’s ligt het niet (waarschuwing!) maar waarschijnlijk wel aan het feit dat we hier nog geen 24 uur zijn geweest. Ik had het gevoel dat we tijd tekort zouden komen in het noorden, waar het juist het leukste scheen te zijn. We hadden achteraf gezien best een dagje langer kunnen blijven maar goed, zo leuk was het ook weer niet. Misschien was het de hitte, misschien was het de lelijke ghetto waar ons guesthouse zat, misschien was het wel omdat er nergens fatsoenlijk eten te vinden was: Hue had ons niet helemaal.

Vietnam dag 11-15: Hoi An

hoian8

Hoi An is misschien wel de mooiste, leukste en meest sfeervolle plek die ik in mijn leven heb gezien. Niet Utrecht, niet Thessaloniki (grapje – die stad is oerlelijk) (maar wel leuk) maar dit stadje midden in Vietnam. Mijn verwachtingen van de stad waren al hoog (ie-de-reen vond dit het hoogtepunt van Vietnam) en ik heb ze niet eens bij hoeven stellen: het was zo mooi. Hoi An is een sprookjesstad, een rustpunt waar iedereen ronddwaalt, eet, drinkt en danst alsof het een boulevard aan de costa brava is.

Vietnam dag 9-10: Dalat

dalat1

Dalat was vooral een heel vreemd deel van onze reis: het was koud. Zeker de eerste dag wisten we even niet meer wat we er mee aan moesten omdat het ook nog eens regende, maar de tweede dag viel het gelukkig mee. Ach ja, hadden we die regenjas toch niet voor niets ingepakt. Verder vonden we de stad niet heel bijzonder: op zich een leuke tussenstop voor een of twee dagen maar niet onmisbaar.

Vietnam dag 7-8: Mui Ne

muine5

Mijn reisgids van National Geographic omschrijft Mui Ne als ‘een misplaatst Arabisch landschap’ en dit kan ik alleen maar bevestigen. De duinen van dit dorp worden de ‘red dunes’ genoemd en zijn perfect voor een uitgebreide fotoshoot waar je het thuisfront jaloers mee maakt. Om de een of andere reden zie ik meteen deze bestemming voor me als ik terugdenk aan onze reis. Omdat het zo bijzonder en mooi was maar misschien ook omdat we hier een beetje ruzie hebben gehad (mag je best weten: vier weken op de lip van je best friend gaat ook niet altijd goed) wat uiteindelijk juist beter is geweest.

Disclaimer: we hebben filters over de foto’s gegooid omdat de camera niet kan vangen hoe mooi het in het echt was: zoals het op deze foto’s nu is, was het écht.

DE KEUKENMEID

Mijn naam is Beau, ik ben 22 jaar oud en de chefkok van mijn studentenhuis. Gezond, druipend in vet, vlezig, vega, perfecte midnight snacks, culinaire hoogstandjes en simpele prakkies: ik eet alles. Ik hoop dat ik jou met mijn recepten kan inspireren voor je volgende maaltijd!    > Meer over mij