The Beau Diaries 87: Skopelos, pita gyros en Mamma Mia!

27 sep 2016 | Leven

tbd87.8

Terwijl ik dit schrijf, werk ik me door mijn voorraad chocokruidnoten heen. Die kon ik echt niet missen, ik heb zelfs ook best wel behoefte aan dat knusse gedoe. Zeker omdat het hier op het vasteland nog steeds bloedverziekend heet is overdag; er lijkt geen einde te komen aan deze zomer. Dat klinkt nu een beetje negatief, maar dit was juist het perfecte moment om nog snel een mooi Grieks eilandje mee te pakken. Samen met Eline reisde ik afgelopen week naar Skopelos, een van de mooiste eilandjes van Griekenland…

tbd87.1

Links: Maandag maakte ik een grote wandeling door de stad met Eline. We bezochten o.a. Rotonda, een oude kerk/moskee dicht bij ons huis.
Midden: Net doen alsof ik Grieks kan lezen.
Rechts: Daarna halen we boodschappen en maken we de raarste maaltijd ooit klaar. Je verwacht het niet, maar boodschappen zijn in Griekenland echt súperduur: voor 600 gram kipfilet vragen ze al bijna 10 euro en een zak diepvriesspinazie is ook zomaar 3 euro. We maakten iets met ei, spinazie en kaas.

tbd87.2

Links: ‘s Avonds kwam Maureen langs, een Frans meisje waar ik het al de hele week heel gezellig mee heb. Met z’n drieën keken we Mamma Mia en daarna besluiten Eline en ik dat we naar dát mooie eiland moeten. De volgende ochtend boeken we.
Midden: Dinsdag ging ik naar de sportschool van de universiteit. Voor 20 euro mag je daar het hele jaar fitnessen en meedoen met alle groepslessen. Goedkoop, maar die fitness stamt echt uit de oertijd. Daarnaast is ongeveer de helft van de apparaten iets van bankdrukken en laat dat nou net niet helemaal mijn lievelings zijn. Ik hoop dat de groepslessen wél leuk zijn, anders kom ik terug met obesitas (pita gyros…).
Rechts: Na het sporten ga ik voor het eerst naar het restaurant op de campus. Daar mag ik 3x per dag, zeven dagen in de week gratis eten. Het was eigenlijk echt best wel prima, mij hoor je niet klagen. Ook ‘s avonds eet ik daar weer en daarna drink ik gezellig nog wat in de stad met Maureen.

tbd87.3

Links: Woensdagochtend namen Eline en ik al vroeg een taxi naar het busstation. Vanaf daar gingen we namelijk naar Volos, om vanaf daar weer de boot te nemen naar Skopelos, een van de groenste eilanden van Griekenland waar een deel van Mamma Mia is gefilmd.
Midden: Tegen het einde van de middag kwamen we aan op Skopelos en ik vond het meteen zo anders dan de andere Griekse eilanden die ik heb gezien. Dit was écht Mamma Mia-stijl!
Rechts: ♥

tbd87.4

Links: Donderdag was een beetje een dieptepunt: het regende de hele dag. ‘Gelukkig’ was dat in heel Griekenland zo.
Midden: We leefden vandaag tussen maaltijden bij restaurantjes door en keken films op bed. Ik had namelijk mijn laptop meegenomen omdat ik ook nog moest werken aan mijn cursus Grieks.
Rechts: ‘s Avonds eten we bij een Grieks tentje met een half Nederlandse eigenaar die familie op bezoek had, heel gezellig. De hele avond drinken we wijntjes met een groep kortpittige tantes en eten we Griekse hapjes.

tbd87.5

Links: Vrijdag werd het weer lekker zonnig en die dag hadden we dan ook goed volgepland. De hele dag reden we over het eiland in dit leuke gele autootje.
Midden: We stopten in kleine dorpjes en bij verschillende strandjes en havens, maar dit was toch wel het hoogtepunt van de dag: Agios Ioannis Kastri. Oftewel: de Mamma Mia chapel, waar Sophie en Sky uiteindelijk trouwen. De kerk bovenop de rotsen is nooit groot genoeg voor Sophie, Sky, die moeder én dan ook nog eens die drie vaders (laat staan de gasten) (haha ok duidelijk) maar het uitzicht is echt prachtig. De foto hierboven is helemaal zonder filters, het was écht zo mooi!
Rechts: Zeker de moeite waard! Ik kan de scène niet vinden op Youtube dus kijk maar gewoon de hele film.

tbd87.6

Links: Dit is trouwens geen grap, maar ik ben hier in Griekenland al meerdere keren vergeleken met Amanda Seyfried, die dus Sophie speelt. Door willekeurige mensen en ook niet in de context van deze film. De grote ogen doen het ‘m denk ik, haha.
Midden: In het dorpje Glossa hadden we tijdens onze lunch dit mooie uitzicht.
Rechts: En met zonsondergang dronken we nog snel iets in Stafilos.

tbd87.7

Links: Die avond aten we hele lekkere gevulde aubergine met gebakken aardappeltjes en dronken we heerlijke wijn. Ik had als wijnliefhebber geen beter land kunnen kiezen: die Grieken weten echt wel wat ze doen en het kost geen drol.
Midden: Zaterdag was een luie dag, ik werkte op een terrasje aan wat opdrachten voor mijn cursus, keek afleveringen van House en liep een rondje langs de haven. Daar zat ik heerlijk afgelegen in de zon en had ik een supergoeie brainstormsessie. Ik ga de komende tijd columns schrijven over Griekenland op Spatonline.nl, het schrijfplatform dat een van mijn commissiegenootjes heeft opgezet, en na vandaag had ik weer veel inspiratie.
Rechts: Zondag hingen we rustig op een terras terwijl we op de boot terug naar huis wachtten. Skopelos is zeker een aanrader voor een paar dagen, niet langer 😉

Dit vind je ook leuk!

Amanda de Bruin

Over keukenmeid

Mijn naam is Beau en ik ben gek op koken en eten

Gezond, druipend in vet, vlezig, vega, perfecte midnight snacks, culinaire hoogstandjes en simpele prakkies: ik eet alles. Ik hoop dat ik jou met mijn recepten kan inspireren voor je volgende maaltijd!

Fan van mijn teksten? Ik ben ook freelance tekstschrijver en help je graag.