Vietnam dag 11-15: Hoi An

26 okt 2017 | Reizen

hoian8

Hoi An is misschien wel de mooiste, leukste en meest sfeervolle plek die ik in mijn leven heb gezien. Niet Utrecht, niet Thessaloniki (grapje – die stad is oerlelijk) (maar wel leuk) maar dit stadje midden in Vietnam. Mijn verwachtingen van de stad waren al hoog (ie-de-reen vond dit het hoogtepunt van Vietnam) en ik heb ze niet eens bij hoeven stellen: het was zo mooi. Hoi An is een sprookjesstad, een rustpunt waar iedereen ronddwaalt, eet, drinkt en danst alsof het een boulevard aan de costa brava is.

hoian1

hoian2

Maandag 7 augustus

’s Ochtends kwamen we veel te vroeg al aan bij het hotel/hostel. We hebben buiten gewacht tot de receptie openging en daarna hebben we meteen gedoucht en twee fietsen gehuurd. De weg naar het strand zou goed te fietsen zijn, maar nog half slapend namen we Google maps iets te letterlijk. Bij ‘links afslaan’ gingen wij daadwerkelijk links een weiland in. Liepen we daar door de moerassen van het rijstveld met om ons heen allemaal nieuwsgierige koeien. Dit kan nooit de bedoeling zijn geweest 😉 Uiteindelijk waren we rond 9u al op het strand en hebben we ons het eerste bedje meteen aan laten praten. Een paar uur lang hebben we mensen bekeken, mango gegeten en af en toe een beetje gezwommen. Ik hou echt totaal niet van strand, maar zo af en toe… ’s Middags konden we eindelijk inchecken en tot het avondeten hebben we lekker gechilld in onze privékamer met airco. Hostels en dorms zijn gezellig en leuk om mensen te leren kennen, maar omdat wij ’toch al samen zijn’ is die behoefte er ook niet zo erg. Waar we nu sliepen (Sunflower Hotel) was een soort kruising: er was een zwembad en een bar met veel jongeren, maar naast dorms waren er ook veel privékamers. En dat was echt even genieten, met twee tweepersoonsbedden en een eigen badkamer. In de avond gingen we naar het centrum van Hoi An en we begrepen de hype rondom dit stadje meteen. Overal zijn gezellige restaurantjes, bars en terrasjes en de hele stad is versierd met gekleurde lampionnen. De rivier die door het centrum loopt, ligt vol met bootjes en drijvende kaarsjes. Place to be voor instameiden. We aten traditioneel Hoi An’s bij een leuk, klein restaurant. Ik ging voor garnalendumplings met vissaus, die ik de rest van de week nog vaker heb besteld. Zo lekker. Op een soort rooftopbar dronken we daarna nog een cocktail (waar volgens mij geen alcohol in zat want op zich voel ik dat altijd wel na 2 slokken) maar het uitzicht was niet noemenswaardig.

hoian3

hoian4

Dinsdag 8 augustus

Vandaag hadden we heel veel zin om het gezellige centrum in het daglicht te bekijken. We huurden weer twee fietsen en fietsten daarmee naar het centrum. Hier liepen we in de bloedhitte langs een paar must-sees, zoals Japanse (Chinese? Heel erg maar heb dus eigenlijk geen idee) (volgens mij Japans, iets met de handel vroegah) tempels en bruggen en door de gezellige straatjes. De warmte was wel echt heel heftig en de waaier hielp niet genoeg meer, daarom besloten we lekker bij de airco te gaan liggen met een zak chips. Deze dagen in Hoi An hadden we een beetje omgedoopt tot minivakantie tijdens het reizen (want dat is wat anders) dus dan mag dat. Na een koude douche en goeie laag make-up gingen we de stad in. We wilden eigenlijk graag kleding laten maken bij een tailor (daar staat Hoi An om bekend) maar dat bleek toch best duur te zijn voor iets dat ik niet perse nodig heb. Kijk, als je nou echt een maatpak zou willen, is het superhandig en cheap maar een simpel jurkje kan ik eigenlijk nog goedkoper vinden bij de H&M. Komt het ook uit Vietnam. Na deze kleine teleurstelling aten we bij een leuk restaurant. Ik ben grooooot fan van de Vietnamese pannenkoek (ben altijd fan van pannenkoeken, zie ieder fotodagboek), gemaakt van rijst, garnalen en weet ik veel wat allemaal en dat moet je dan zelf nog in een rijstvel knutselen met sla en vissaus. Zo lekker, de Vietnamese naam is banh xeo. Ook gingen we voor een paar euro met die mooie lampjes op een bootje de rivier op. Een lief vrouwtje peddelde ons rond terwijl wij van het uitzicht genoten. En een fotoshoot deden. De rest van de avond hingen we rond bij een Ierse pub waar een Vietnamees duo heeerlijke muziek stond te maken. De zangeres is tot ver te horen, dus deze bar kun je niet missen.

hoian5

hoian6

Woensdag 9 augustus

Ook vandaag was het eigenlijk veel te warm om iets te doen. We kwamen te laat uit bed voor het gratis ontbijt (is maar tot 9.30 wat ik vrij sneaky vind in een partyhostel) en aten daarom bananapancakes bij het restaurant aan de overkant. Love it. Het zwembad klonk heeeel verleidelijk: we kochten een opblaasbare band en kwamen er de hele middag niet meer uit. ’s Avonds spreaen we in de stad af met Do en Maaike, die we kennen van scouting. We wisten dat we tegelijk in Vietnam zouden zijn maar nu waren we zelfs in dezelfde stad! We aten heerlijk en veel te veel bij een restaurantje en dronken daarna (alweer: veel te veel) cocktails bij een of andere reggaebar. Vervolgens dansten we in Tiger Tiger 1 en toen die dicht ging in Tiger Tiger 2. Duh. Om de een of andere reden hadden Maudy en ik bedacht dat het cool was om voor de ventilator te dansen als een soort Beyoncé. Toen we thuis in de spiegel keken, zagen we pas dat ons haar een mega vogelnest was geworden. Niet sexy. Wel een vet leuke avond gehad.

hoian7

Donderdag 10 augustus

Wonder boven wonder waren we vandaag niet brak. We besloten zelfs scooters te huren en met Do en Maaike (die door het land reizen met de motor) te gaan touren. We wilden eigenlijk naar een mooie tempel gaan maar dat gingen we niet meer redden voor zonsondergang. Daarom reden we gewoon een beetje rond langs mooie natuur, drukke steden en rustige dorpjes. Over kiezelpaden en snelwegen. Het was echt heer-lijk. Vet leuk om te doen en te zien en zo lekker met een windje in die hitte. We hebben helaas geen mooie foto’s van het uitzicht of ons op de scooters want het was vaak niet veilig om te stoppen. Ik denk dat het ook beter is dat er geen foto’s zijn voor mijn moeder en/of de verzekering. We aten ’s avonds met z’n tweeën en daarna liepen we nog even langs het water. Do en Maaike stonden daar ineens weer voor ons en samen dronken we nog wat op een dakterras. We gingen al vroeg naar bed want het was toch best een vermoeiende dag.

Vrijdag 11 augustus

Tijd om onze fijne kamer te verlaten. We brachten de scooters terug en checkten uit bij het hotel. Wel mochten we nog ontbijten en zwemmen totdat we werden opgehaald door de bus. Dus, we hebben een paar uur lang in het zwembad gehangen en zijn allebei snel nog lekker verbrand :thumbs: De busreis naar Hue was heel mooi. Veel backpackers doen dit stuk met de motor maar wij waren daar te pussy voor/vergeten dat dat een optie was. Met de trein schijnt ook heel mooi te zijn. Maar goed, wij deden ’t met de bus dus en dat duurde ongeveer 4 uur.

Dit vind je ook leuk!

Amanda de Bruin

Over keukenmeid

Mijn naam is Beau en ik ben gek op koken en eten

Gezond, druipend in vet, vlezig, vega, perfecte midnight snacks, culinaire hoogstandjes en simpele prakkies: ik eet alles. Ik hoop dat ik jou met mijn recepten kan inspireren voor je volgende maaltijd!

Fan van mijn teksten? Ik ben ook freelance tekstschrijver en help je graag.