Vietnam dag 16: Hue

29 okt 2017 | Reizen

hue6

Hue vergeet ik een beetje als ik terugdenk aan deze zomer. Aan de hoeveelheid foto’s ligt het niet (waarschuwing!) maar waarschijnlijk wel aan het feit dat we hier nog geen 24 uur zijn geweest. Ik had het gevoel dat we tijd tekort zouden komen in het noorden, waar het juist het leukste scheen te zijn. We hadden achteraf gezien best een dagje langer kunnen blijven maar goed, zo leuk was het ook weer niet. Misschien was het de hitte, misschien was het de lelijke ghetto waar ons guesthouse zat, misschien was het wel omdat er nergens fatsoenlijk eten te vinden was: Hue had ons niet helemaal.

hue1

Zaterdag 12 augustus (en een beetje vrijdag)

Vrijdag kwamen we laat in de middag aan bij de guesthouse waar we een eigen kamer hadden gereserveerd, Thanh An Guesthouse. Wij hadden een kamer op de vijfde verdieping en de airco bleek het niet echt te doen. Verder was het verblijf prima, het personeel was heel gastvrij en lief. Voor ons avondeten liepen we naar de rivier waar een groot restaurant op uitkijkt, Ancient Town Restaurant. De vrouw in het hostel had ons dit getipt en het was inderdaad een heel leuk restaurant. Mijn eerste gerecht was een soort van jelly-garnalenpoffertjes die je uit moest lepelen, vet lekker. Daarna had ik nog honger en bestelde ik een of andere smurrie (leek een beetje op dat spul van vroeger dat in die potjes zat en waarmee je dan van die scheetgeluiden kon maken) met daarin een garnaal. Met het velletje er nog omheen dus ik begreep er echt niks van. Was heel ranzig, helaas helaas. Daarna liepen we nog langs een lokale markt bij het water, niet heel bijzonder.

hue2

hue3

hue4

hue5

Dan zaterdag: we gingen al vroeg uit bed want we zouden aan het einde van de middag al doorreizen. Als eerste stop lieten we ons afzetten bij Thuy Thien, een verlaten waterpark buiten de stad. Heel vet om te zien en een hele fotogenieke locatie. We liepen er een beetje rond en maakten veel foto’s. Het was vandaag extreem heet, dus we hebben niet door het hele gebied gewandeld. Ik snap dat het ondertussen een beetje zeikerig klinkt, maar sommige dagen waren haast ondraaglijk warm. Dat je niet meer weet waar je het zoeken moet. In Thailand heb ik dat vorig jaar véél minder meegemaakt dus ik vond dit best heftig. Deze dag in Hue herinner ik me zelfs als de heetste dag die ik ooit heb meegemaakt. Na het waterpark reden we naar Tu Duc Tomb. Entree was ongeveer 4 euro pp, vind ik vrij veel voor Vietnamese begrippen maar dat was dus in bijna alle tombes en tempels in deze stad. We liepen een beetje door het park en de gebouwen en aten een ijsje voor de ventilator. Vandaag was een beetje een dieptepunt. Mentaal. We bedachten rond de lunch: “ok, wie houden we eigenlijk voor de gek?”. De rest van de dag lagen we aan het zwembad van een hotel in de buurt. Hier haalden we spaghetti to go en daarna stapten we op de bus naar de volgende plaats. Alweer 10 uur reizen, maar gelukkig vinden we dat allebei helemaal prima en juist wel relaxed.

Dit vind je ook leuk!

Amanda de Bruin

Over keukenmeid

Mijn naam is Beau en ik ben gek op koken en eten

Gezond, druipend in vet, vlezig, vega, perfecte midnight snacks, culinaire hoogstandjes en simpele prakkies: ik eet alles. Ik hoop dat ik jou met mijn recepten kan inspireren voor je volgende maaltijd!

Fan van mijn teksten? Ik ben ook freelance tekstschrijver en help je graag.